Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Czy w ten weekend ludzie idą #NaWrotki? Te zdjęcia stworzyło AI
Na Facebooku udostępnia się zdjęcia kobiet jeżdżących na wrotkach z flagami Polski w dłoniach. Co mają wspólnego z wyborami? Sprawdzamy prawdziwość zdjęć.

Fot. Pexels / Facebook / Modyfikacje: Demagog
Czy w ten weekend ludzie idą #NaWrotki? Te zdjęcia stworzyło AI
Na Facebooku udostępnia się zdjęcia kobiet jeżdżących na wrotkach z flagami Polski w dłoniach. Co mają wspólnego z wyborami? Sprawdzamy prawdziwość zdjęć.
ANALIZA W PIGUŁCE
- Podczas trwania ciszy wyborczej na Facebooku pojawiły się filmy i zdjęcia przedstawiające osoby jeżdżące na wrotkach (np. 1, 2, 3). W opisach dodawano hashtag #NaWrotki. Kontekst wpisów wskazuje, że za pośrednictwem tych treści próbowano wyrazić poparcie dla jednego z kandydatów.
- Obrazy zostały wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji.
18 maja 2025 roku w Polsce odbywają się wybory prezydenckie. W nocy z piątku, 16 maja, na sobotę, 17 maja, dokładnie o północy rozpoczęła się cisza wyborcza, która potrwa do niedzieli do godziny 21.00. Jednak w mediach społecznościowych zaczęły pojawiać się wpisy stanowiące próbę obejścia zakazu prowadzenia agitacji wyborczej (np. 1, 2, 3).
Internauci rozpowszechniają filmy i zdjęcia przedstawiające osoby jeżdżące na wrotkach, często trzymające w dłoniach flagi Polski. W opisach zamieszczano hashtag #NaWrotki, co mogło sugerować poparcie dla jednego z kandydatów.
Hasło w mediach społecznościowych promowali również politycy, m.in. Janusz Cieszyński czy Michał Dworczyk.
Jeden z filmów obejrzano ponad 65 tys. razy. W komentarzach pojawiały się głosy użytkowników, którzy w podobny sposób próbowali wyrazić poparcie dla konkretnych kandydatów lub sprzeciw wobec nich, np. [pisownia oryginalna]: „Jutro na Brownie”, „A ja jestem Nawrócona”, „I wychodząc nie wolno trzaskać drzwiami”.
Filmy i zdjęcia wygenerowano przy użyciu sztucznej inteligencji
Na pierwszy rzut oka publikacje przedstawiające osoby jeżdżące na wrotkach z flagami Polski wyglądają na prawdziwe. Wątpliwości może wzbudzić jednak kilka detali. Przykładowo, na jednym z nagrań ruchy ciała kobiet wydają się nienaturalne, a w innym poście widzimy, że ukazana na grafice postać ma zniekształcone dłonie.
W celu zweryfikowania, czy treści te powstały przy pomocy sztucznej inteligencji (AI), korzystamy z jednego z ogólnodostępnych narzędzi do oceny grafik – Hive Moderation. Jak się okazuje, te obrazy nie są prawdziwe. Prawdopodobieństwo, że w ich powstaniu brało udział AI, wynosi 99,7 proc.
Podobny wynik otrzymujemy, gdy poddamy analizie inną grafikę udostępnioną na Facebooku. W tym przypadku prawdopodobieństwo wynosi 99,9 proc.
Nie tylko #NaWrotki, ale również #trzaskanie kawy
Hashtag #NaWrotki to nie jedyny przykład próby wspierania kandydatów w mediach społecznościowych podczas ciszy wyborczej. W serwisie X mogliśmy obserwować wpisy z hasłami bezpośrednio kojarzonymi z Rafałem Trzaskowskim (np. 1, 2, 3). Użytkownicy dodawali posty zawierające słowa „bążur” lub „trza”. Mówili również o „trzaskaniu kawy” i promowali grafiki, na których znajdowały się popularne batoniki Prince Polo (1, 2).
Te i inne wpisy mogą stanowić próbę agitacji podczas ciszy wyborczej. Odradzamy takie zachowania – zgodnie z art. 498 Kodeksu wyborczego „kto, w związku z wyborami, w okresie od zakończenia kampanii wyborczej aż do zakończenia głosowania prowadzi agitację wyborczą – podlega karze grzywny”.
To nie pierwszy raz, kiedy sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do promowania konkretnych kandydatów na prezydenta. Na łamach Demagoga opisywaliśmy ten temat kilkukrotnie (np. 1, 2). Więcej na temat tego, w jaki sposób rozpoznać treści wygenerowane przez AI, przeczytasz w naszej innej analizie.
Kontroluj polityków!
Patrz władzy na ręce i wspieraj niezależność.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter